Bez inkoustu lze značit potraviny díky laserové technologii od společnosti Solaris Laser. Jako unikátní a první v České republice zavedli tuto technologii v pekárně a cukrárně Sázava s výkonným laserem od Leonardo technology. Bezkontaktní značení chleba, bez přidání inkoustu a tedy bez spotřebního materiálu, zcela bez zápachu a ovlivnění chuti chleba, to je specifikace výhod pro značení laserem. Stačí tak málo, jen skvělý nápad a pak nadstandardní spolupráce s pekárnou uplatňující nové trendy a přemýšlející nad marketingem přesahujícím zavedené tradice. Leonardo technology dovedlo takovou spolupráci až k realizaci pracoviště, které je samostatné, vkládá se mezi dopravníky a neovlivňuje rychlost produkce.
Začínalo se testy na chleba, který po aplikování laserového záření z laseru Solaris, měnil překvapivě barvu na bílé značení zcela bez inkoustu. Prvotní požadavek pro identifikaci výrobku a i atraktivní vzhled byl vyřešen, teď spočívala vlastní instalace laseru na dopravník. Tady nás překvapila vysoká rychlost produkce, která vyžadovala použití vysokého výkonu laseru.
V nabídce Leonardo technology jsou standardně CO2 lasery pro značení o výkonu až 100 W, které byly již několikrát instalovány do linek na stáčení piva do lahví. Pro značení na chleba nebylo potřeba použít až tak výkonný laser. Vlastní grafiku pro značení si vytváří pekárna Sázava sama na počítači. Jednoduchou variabilitou je možné tisknout denně různé texty, jako například jména z kalendáře, PF přání nebo i různé grafiky. Bezúdržbovost laseru a absence spotřebních materiálů, jako jsou inkousty a ředidla, velmi uspoří náklady a posune marketing výrobku o pěkný kus dál.
Historie pekárny Sázava sahá až do 90. let minulého století, kdy se dva spolumajité rozhodli postavit novou, pokrokovou, moderní pekárnu na zelené louce. Moderní je i architektonické pojetí budovy s výrobou, která získala ocenění stavba Pardubického kraje roku 2010. V odborných kruzích je pekárna Sázava kvalitou svých výrobků a služeb zařazována mezi TOP pekárny České republiky. Některé produkty jako například velký konzumní chléb, při jehož výrobě se používá větší podíl žitné mouky oproti standardu, je zcela unikátní a je často kopírován, respektive zaměňován s jinými výrobky, a tak bylo potřeba jednoduše identifikovat ty lepší výrobky. Solaris laser a instalace od Leonardo technology dokázala změnit běžný chleba na velmi atraktivní produkt.