16 Srpen 2013

herudek 3Enterprise Inspection Manager © je nový softwarový produkt společnosti Digital Data 3D, s. r. o., určený pro snadnou a přehlednou správu provozovaných zařízení, řízení revizí VTZ, kontrol, údržby, kalibrací, školení a pod. Jedná se o moderní modulární systém, jejž ocení zejména pracovníci, zodpovědní v organizaci za oblast BOZP. Intuitivně ovladatelný a přehledný systém je připraven k okamžitému nasazení jak ve státní správě či obecní samosprávě, tak i v ryze soukromých organizacích, zejména pak tam, kde je zavedena či zaváděna metodika řízení kvality ISO 900X.

Vedení evidence zařízení, správa a řízení revizí VTZ, kontrol, údržby či školení, včetně plánování potřebných financí, je náročnou oblastí, jelikož se týká velkého množství různorodých prvků, podléhajích rozdílným legislativním předpisům a normám. To klade nemalé nároky na zodpovědné pracovníky, kteří se musí denně vypořádávat nejenom s vedením aktuální evidence, nýbrž musí sledovat i související a harmonizující se předpisy. I přes to, že je toto jako povinnost organizace upraveno zákonem s nemalými sankcemi, jde v řadě případů z pohledu vedení organizace o zcela okrajovou záležitost.

Po důkladných analýzách byl systém EIM© navržen tak, aby plně pokryl současné náročné požadavky na správu a evidenci dotčených zařízení a řízení revizí a kontrol z pohledu organizace, včetně plánování potřebného objemu finančních prostředků na jejich řádné zajištění.

Aplikace poskytuje potřebné nástroje pro správu a evidenci zařízení. Evidenci lze provádět od stavebních děl (areály, mosty, tunely, silnice, budovy, výrobní haly, podlaží, místnosti, komíny, podzemní a povrchová důlní díla, ...), přes elektroinstalace stavebních děl (rozvaděče, hromosvody, ...), technologická zařízení (VTZ, technologické celky, výrobní linky, dopravní prostředky, ...) včetně jejich elektroinstalace až po elektrické spotřebiče či prozatímní elektroinstalace. Samozřemostí je i evidence základních prostředků požární ochrany (detekce a signalizace, stabilní hasící prostředky, hydranty a hasící přístroje).

Další skupinou nástrojů jsou nástroje pro správu a řízení revizí, kontrol, údržby, kalibrací, zahrnující téměř 250 předdefinovaných základních kontrolních skupin s možností jejich dalšího libovolného rozšíření dle konkrétních požadavků klienta. Neodmyslitelnou součástí je i oblast správy a řízení školení pracovníků či velmi ceněná správa a řízení legislativních předpisů, norem a interních firemních dokumentů. Nad tím vším je umístěn administrativní modul, mající na starosti základní správu a nastavení systému s téměř 16.000 předdefinovanými záznamy.

Rozsah systému byl definován tak, aby pokryl potřeby jak menších organizací, tak i potřeby organizací velkých, spravujících až desítky tisíc jednotlivých prvků systému. Tak má koncový zákazník maximální volnost a svobodu ve výběru požadovaných modulů a submodulů, které mohou pracovat i nezávisle na sobě. Není tudíž odkázán na nákup plné verze za plnou cenu. Na základě jeho potřeb a požadavků lze systém poskládat a dodat tak, aby z počátku pokryl pouze základní požadavky a tak zohlednil i finální cenu produktu.

Zákazník může začít provozovat systém v rozumné a jemu dostupné cenové relaci již s jedním modulem a využít např. submodul Elektrické spotřebiče, Hasící přístroje či ostatní submoduly prakticky již od 2.500,- Kč ročně. Po seznámení se s aplikací a vyhodnocení nabytých zkušeností z reálného provozu, může být systém EIM© v následujícím období dále rozšiřován.

Má-li organizace pořádek a přehled v základní evidenci zařízení, pak může definovat i skutečný rozsah a četnost očekávaných a prováděných revizí, kontrol a školení. Prostřednictvím systému EIM© lze tak snadno získat maximální přehled nad spravovanými zařízeními, což vede i k úsporám vynakládaných finančních prostředků a minimalizaci případných sankčních dopadů právě na statutární orgány.

Koncepce systému.

Správa a řízení kontrol v systému EIM© není koncipována jen jako jednoduchý bezduchý lhůtník, na jejichž variace je řada uživatelů zvyklá. Celá koncepce jde mnohem hlouběji, avšak ponechává na uživateli, chce-li s aplikací jako s lhůtníkem i nadále pracovat.

Cílem navrhované koncepce bylo umožnit uživateli vedení poněkud sofistikovanější evidence a to v těch případech, kdy to uživatel uzná za vhodné, respektive tam, kde je to vyžadováno. Na zřetel byla brána i možnost připojení široké palety doplňujících informací, jednotné ovládání, historie změn záznamů, přehlednost a škálovatelnost systému. Evidované objekty lze vzájemně mezi sebou propojovat . Myslíme si, a řada uživatelů to potvrzuje (i když se najdou vyjímky), že se nám těchto cílů podařilo dosáhnout nebo se k nim alespoň přiblížit.

Veškeré objekty lze doplnit o přílohy, jako jsou obrázky, textové dokumenty, excelovské tabulky, PDF soubory, videa a pod. Dále mohou objekty mezi sebou sdílet potřebné dokumenty z oblasti zákonů, vyhlášek, norem i vnitropodnikových předpisů. Popis zařízení, evidovaných v systému EIM©, je možno rozšířit o tzv. příslušenství, jenž může také podléhat samostatným kontrolám. Objekty ze sekce Stavebních děl a Technologických celků lze doplnit o definované vlivy prostředí a pod. Nestačí-li k popisu daného objektu standardní formulář, má uživatel možnost připojit tzv. rozšiřující vlastnosti, jejichž prostřednictvím je schopen objekt lépe popsat.

Z pohledu kontrol a školení se lze odkazovat jak na předchozí, tak i na následující akce. Samozřejmostí je i komplexní evidence objektů, jichž se kontrola týká. V rámci kontrol je možné vést evidenci o zjištěných závadách, klasifikovat jejich závažnost, zadat odpovědnou osobu, včetně termínů odstranění, případně termínů opětovných kontrol. Dále lze evidovat i předpokládané a skutečné ceny, které si ta která akce vyžádala, a lépe si naplánovat potřebný objem finančních prostředků na jejich zajištění.

Použité identifikační, evidenční, inventární a další identifikátory objektů jsou systémem EIM© automaticky převáděny na čárový kód i s možností tiskového výstupu. Důležitým nástrojem jsou poznámky. Každý záznam v systému lze okomentovat řadou poznámek tak, jak jsme je byli zvyklí psát při ručním zpracování na papíře.

Celkový rozsah, pestrost a různorodost evidovaných prvků je přímo předurčen ke generování příslušných seznamů. Systém EIM© obsahuje okolo jednoho sta dynamických seznamů, jejichž další uzpůsobení je plně v režii uživatele. Seznamy lze seskupovat, třídit, skrývat a zobrazovat potřebné sloupce, vybírat konkrétní řádky, vyhledávat v nich, filtrovat a pod. Takto upravené nastavení lze jednoduše uložit k opětovnému použití. Definované seznamy lze tisknout a exportovat do mnoha připravených formátů, včetně MS Excelu, csv, pdf a pod. Pouhým kliknutím na řádek seznamu se uživatel ihned přenese na příslušnou kartu (detail) objektu.

Opomenout implementaci vyhledávání by bylo na pováženou. Systém EIM© vyhledá všechny výskyty zadaného výrazu a zobrazí je v přehledném seznamu. Je-li nalezen pouze jeden záznam, přímo zobrazí jeho evidenční kartu. Pro vyhledávání podle identifikačního kódu lze použít i čtečku čárových kódů.

Systém Enterprise Inspection Manager© dále disponuje širokou škálou nastavení a možností, jejichž výčet by již šel nad rámec tohoto článku. Překoná-li uživatel počáteční ostych, pak si velmi rychle zvykne na jednotné ovládání a filosofii celého systému. Následně pak sám objeví další možnosti, které aplikace poskytuje. Poměrně jednoduchým způsobem se prakticky dá tzv. proklikat celou aplikací (všemi daty), aniž by uživatel musel použít nabídkové menu.

Trial verze aplikace i se vzorovými daty je dostupná na www.digitaldata3d.eu, kde si ji po registraci můžete stáhnout a vyzkoušet. Verze je omezena pouze časově a po zaplacení ji lze vzdáleně aktivovat.

www.digitaldata3d.eu