Evropský automotive neprožívá právě jednoduché časy. Nejde jen o přechod od klasických spalovacích motorů k elektrickému nabíjení, ale především o novou konkurenci, která tlačí ceny vozů stále níž. Přesto Woco STV, které na Vsetíně zaměstnává na pět stovek lidí, nevidí budoucnost pesimisticky. Spoléhá přitom na sílu svého vývoje, hrdé a věrné zaměstnance nebo velký projekt v oblasti automatizace logistiky, který v letošním roce zrealizuje s ostravskou společností Sluno.
Vsetínské Woco STV se zaměřuje na funkční řešení těsnění pro automobily, rozmanité montážní technologie, výrobu precizních pryžových dílů a technologie vstřikování plastů. Je sice na ‚jen' jednou z dvaceti poboček nadnárodního koncernu, ale právě v České republice se tradičně odehrává podstatná část nejnáročnějších nebo inovativních projektů.
I proto se v druhé polovině loňského roku rozhodli vypsat výběrové řízení na dodavatele, který by se postaral o automatizaci logistiky, která stále zůstávala z velké části manuální či papírovou doménou. „Máme automatizované linky i automatizované procesy, ale logistika zůstávala trochu v pozadí zájmu. Proto jsme ji rozhodli dovést do konce s externím dodavatelem. A ve chvíli, kdy už bylo výběrové řízení téměř uzavřené, nám Sluno dokázalo vypracovat tak podrobnou studii, že konkurenci stačilo nejen dohnat, ale v samotném finiši také předjet," říká Jiří Pech, prokurista společnosti Woco STV.
Rozhodla rychlost a drive
O zrod spolupráce se přitom postarala náhoda. Zástupci společností se potkali u ostravského letiště, kde Sluno v nedávné době jako první společnost v Evropě uvedla do provozu specifického výrobního robota AirRob, který dokáže skladovat i v mimořádných výškách nebo úzkých uličkách. Právě ve Skladonu, distribučním centru, se pak stočila řeč na právě probíhající automatizační výzvu – a Sluno se ji rozhodlo využít a během šesti týdnů připravilo rozsáhlou, stodvacetistránkovou, implementační studii, v níž přesně popsalo jednotlivé fáze, výhody, technologie, ale také úskalí projektu.
„Pro Sluno rozhodla rychlost a drajv, ale zároveň se nám také líbilo, že se nás v průběhu výběrového řízení nesnažilo nasměrovat na své vlastní procesy nebo své vlastní technologie, ale drželo se našich představ. Zároveň se nám líbilo zaujetí obchodního týmu nebo hluboká znalost technologií, kterou nám prezentoval Radim Tvardek," doplňuje Libor Šťastný, který ve společnosti Woco STV vede výrobu.
V budoucnu třísměnný provoz
Právě Radim Tvardek, který řídí ve Slunu robotiku ke startu spolupráce dodává: „Vsadili jsme na maximální otevřenost, nic jsme nelakovali na růžovo, opravdu jsme se snažili představit nejen výhody, ale také potenciální nevýhody jednotlivých technologií. Stejně tak jsme vysvětlovali, že klíč k úspěšném výsledku často leží spíš než v samotných technologiích v postupném zavádění změn a adaptaci zaměstnanců. Zároveň jsme se podělili o reálné zkušenosti z našich současných implementací."
Co teď Woco STV a jeho zaměstnance čeká? V prvé řadě jsou to rozvojové projekty, protože tým Woco neustále hledá příležitosti na trhu. „Je nám ve své podstatě jedno, jestli vyrábíme pro klasické benzínové modely nebo pro moderní elektromobily. Naším cílem je být se svou nabídkou neustále aktuální a pomoci si naší silnou disciplínou – chytrým inženýrským řešením a precizní výrobou. A co bude dál s lidmi? Ta otázka se při automatizaci nabízí vlastně pokaždé. Neztratí Woco STV postupnou automatizací logistiky svůj kredit mezi zaměstnanci? Často věrnými srdcaři, kteří ve firmě pracují desítky let? Podle Jiřího Pecha praxe mnohokrát ukázala, že realita automatizace je úplně jiná. „My jsme celý proces postavili na absolutní otevřenosti směrem dovnitř. Každý krok, který uděláme směrem k automatizaci, vždycky představujeme všem zasvěceným lidem. Bavíme se otevřeně, jak by to po implementaci mělo fungovat. Důležité je vysvětlit, že práce automatizací nemizí, jen se posouvá trošičku jinam," říká.
Libor Šťastný jej pak doplňuje. „Roboti nejsou úplně autonomní. Materiály se jim musí předchystat, potom zase produkt odebrat a zpracovat. Pro nás je to příležitost spíš zvládnout širší spektrum služeb a nových výrobků. Představa, že automatizace znamená snižování stavu, je mylná. Automatizace potřebuje relativně velké technické zabezpečení a navíc nám umožní pracovat ve třísměnném provozu. Dělnické profese jsou dnes na trhu nedostatkové zboží, proto mám spíš obavy, abychom dokázali sehnat dostatek lidí, které budeme potřebovat do výroby i na inženýrské profese," říká.
Je příjemné vidět, že i v české automotive firmě může v roce 2025 panovat dobrá nálada a víra v to, že svými schopnostmi najdeme nové cesty. S pořádnou porcí valašské odhodlanosti a nepoddajnosti. Projekt SLUNO a Woco STV je naplánovaný na letošní rok a finalizovat by měl před Vánocemi.