Společnost Lumius letos opět posílila poradenský i technický servis svým zákazníkům prostřednictvím Centra energetických služeb. To funguje nad očekávání dobře, a proto v rozšiřování prozákaznického servisu pokračuje. Daří se jí nejen v této oblasti, ale také v samotných dodávkách elektřiny a plynu. Potvrdil nám to ředitel společnosti Miloň Vojnar.
Jak jste spokojený s výsledky Lumiusu v letošním pololetí? Utržili jste 3,4 miliardy a dodali 0,8 TWh elektrické energie a 1,5 TWh plynu.
Myslím si, že výsledky jsou v pořádku, čili dle očekávání. Již dopředu jsme říkali, že dojde k poklesu dodávek plynu, neboť například zima byla velmi teplá. V případě elektřiny došlo v porovnání s prvním pololetím roku 2014 k 8% nárůstu. Tržby reagují na klesající ceny komodit. Takže předpokládáme, že i letos dosáhneme obrat kolem 7,5 miliardy.
Myslíte si, že křivka grafu s dodanými objemy bude v Lumiusu zase brzy stoupat?
Již na jaře jsem říkal, že bychom na rok 2016 mohli dostat objemy malinko nahoru. Daří se nám získávat nové velké zákazníky a snažíme se, aby ten graf, který deset let stoupal a pak začal trochu klesat, dostal nový impuls a šel zase směrem vzhůru.
Co pro stoupající graf děláte?
Letos jsem nově otevřeli Centrum energetických služeb, které šlape stále výtečně a firmy o jeho služby mají velký zájem. Těší nás to, i když vznik centra nebyl nahodilý. Vyšel z neustálé komunikace s našimi zákazníky o tom, co je v rámci našeho oboru trápí, s čím by potřebovali pomoci. Takže se nyní staráme o jejich energetické zařízení v takové míře, aby se oni sami mohli věnovat byznysu, který je živí.
Čili jde o činnosti, které navazují na vaše hlavní aktivity?
Přímo s nimi souvisejí. Dodávky elektřiny a plynu firmám jsou stále naší hlavní činností. Na ně navazuje poradenský servis a nepřetržitě fungující dispečink, kam v případě potřeby klient zavolá a my v co nejkratší době jeho požadavek vyřídíme. Proto jsme také rozšířili obchodní tým, který se skládá z lidí, kteří jsou odborně zaučeni, aby poskytli prvotřídní poradenský i technický servis.
Mluvil jste o nových zákaznících, prozradíte nějaké z poslední doby?
Například jsme se zpět vrátili na Pražský hrad, respektive Správu Pražského hradu, kam aktuálně dodáváme elektřinu až do konce března 2017. Také jsme vyhráli dodávku plynu pro Armádní servisní v objemu 224 TWh plynu na rok 2016.
Stálým tématem poslední doby je novela energetického zákona. Jak se díváte na změny, které přinese?
Jako hlavní změny vidím dvě – platby za OZE se už nebudou platit z megawatthodiny, ale z rezervovaného příkonu, v případě domácností z jističe. Vzhledem k tomu, že jde o obrovskou změnu, velký zásah do fungování trhu, je stanovena odkládací podmínka až do ledna 2017. Aby byl dostatek času na to, aby se všechno nastavilo a vyřešilo... Je pravdou, že bude tlak na konečného zákazníka, aby si zbytečně nedržel rezervovaný výkon, ale aby ho stáhl na reálnou hodnotu, kterou potřebuje. A tím pádem se uvolnil prostor v síti například pro postavení dalšího domku či fabriky, což je dobře. Domácností se změna dotkne miminálně. Ale navýšení pocítí odběrná místa, která mají jistič a minimální odběr, jako jsou chaty, chalupy, garáže a podobně.
Za pozitivní považuji druhou větší změnu, která se týká malých fotovoltaik. Když si někdo dá na dům fotovoltaiku do 10 kilowattů, nemusí mít licenci, stačí mu povolení od distributora. Tím pádem není třeba, aby byl OSVČ. Věc se zjednodušila. A také s tímto faktem bude souviset další rozšíření našich produktů.
Prozradíte, o co konkrétně půjde?
Zatím ne, vše oznámíme na podzim. Mohu jen říci, že aktivity tímto směrem doplní ucelený servis našim i novým zákazníkům.