Když před třemi lety představili vývojáři společnosti Microsoft zařízení Kinect (doplněk k herní konzoli Xbox 360) pravděpodobně ani sami netušili, jaký potenciál v sobě tato malá krabička skrývá. Její primární účel je přitom prostý – snímat pohyby hráčů před televizní obrazovkou, a umožnit jim tak ovládání videoher prostřednictvím jejich vlastního pohybu, bez jakýchkoliv dalších ovládacích prvků.
Chytrá hračka
Zařízení Kinect tyto vlastnosti má díky speciálnímu hloubkovému senzoru, který místnost ozařuje infračervenými paprsky, jež jsou po odrazu od překážky detekovány a vyhodnocovány. Výsledkem je monochromatický obraz snímaného prostoru, v němž jsou blízké předměty světlejší a vzdálené naopak tmavší. Jde tak v podstatě o prostorovou mapu, v níž dokáže zařízení za pomoci videokamery detekovat a sledovat lidské tělo.
Spolu s relativně nízkou cenou dělá tato funkcionalita ze zařízení Kinect zajímavé lákadlo nejen pro sportovce preferující pohyb v uzavřeném prostoru, ale i pro programátory a vědecké pracovníky z různých oborů. S přiměřenou dávkou programátorského umu lze totiž Kinect používat například pro bezdotykové ovládání internetového prohlížeče, může sloužit jako pomůcka při rozpoznávání mentálních poruch dětí, nebo jako bezpečnostní systém schopný detekovat osoby i v naprosté tmě. Další jeho možné využití představili vědci společnosti Siemens, kteří toto zařízení transformovali do nástroje umožňujícího efektivnější plánování rizikových pracovních úkonů.
Snížit riziko na minimum
Pro tyto účely se běžně používají systémy, jež pracují se senzory umístěnými přímo na lidském těle. Také v tomto případě se jedná o soustavu detektorů, snímajících pohyb senzorů v prostoru s milimetrovou přesností. Obsluha i používání těchto měřicích zařízení však bývá značně komplikovaná a uživatelsky nepříliš přívětivá. Oproti tomu Kinect nevyžaduje žádné speciální senzory a je konstruován tak, aby s ním dokázal pracovat i člověk s minimálními technickými znalostmi.
Pro ovládání her mu však stačí podstatně menší přesnost, než jaká se vyžaduje pro celou řadu profesionálních aplikací. Vývojáři proto použili knihovnu simulovaných modelových pohybů, s nimiž porovnávají a kombinují reálná data, která Kinect snímá. Ve výsledku tak může být systém použit i v situacích s vyššími nároky na přesnost snímání. V praxi bylo zařízení poprvé použito při plánování údržbářských prací v amerických jaderných elektrárnách. Pracovníci nejprve prováděli dané úkony ve virtuálním prostředí pod dohledem Kinectu. Program poté spočítal teoretickou dávku záření, které by byl pracovník vystaven při reálné činnosti. Na základě těchto simulací pak byly upraveny pracovní postupy nebo navržena nová pracoviště tak, aby se dávka záření snížila na minimum.