Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost vypustit a odpálit externí zbraňové moduly. Testy proběhly v říjnu 2018 na střelnici Vidsel Test Range na severu Švédska. Testy, provedené prvním testovacím letounem Gripen E (označení 39-8), zahrnovaly odhození jedné externí palivové nádrže a odpálení jedné rakety vzduch-vzduch IRIS-T.
„Z pohledu pilota je létání s externími moduly, jako jsou palivové nádrže a rakety, velmi důležité pro hodnocení toho, jak se letadlo chová, když je těmito moduly vybaveno. Tento test nám také umožnil zhodnotit, jaký efekt má na letoun odhození a odpálení těchto modulů. Zlatým hřebem bylo samozřejmě stisknutí spouště a následné sledování toho, jak raketa vyrazí vpřed. Zároveň nás to posouvá blíže k přípravě letounu pro operační využití," uvádí Marcus Wandt, testovací pilot letounů Gripen ve společnosti Saab.
"Těší mě, když vidím, že výkon i chování letounu odpovídá našim očekáváním, což je důkazem chytrého designu a špičkového strojírenství společnosti Saab. Program běží podle plánu a úspěšně pokračuje směrem k dodání strojů našim švédským a brazilským zákazníkům," říká Jonas Hjelm, senior viceprezident a ředitel divize Aeronautics společnosti Saab.
Tyto testy jsou posledními kroky v rámci programu leteckých testů letounu Gripen E, kterým předcházely červencové testy podvozku a jsou součástí prací na integraci zbraňových systémů.
Gripen E má zbraně pro všechny typy misí, jako jsou přesné útoky mimo dosah protivzdušné obrany pomocí naváděných klouzavých bomb, těžké protilodní a průrazné rakety, až po obratné rakety vzduch-vzduch s dlouhým doletem, jako je např. Meteor. Gripen E je také schopen nést moduly a sensory pro průzkumné a zvláštní mise. Letoun je navržen tak, aby umožňoval rychlou integraci různých zbraní, což dává letectvu široké spektrum operačních schopností. Napomíhá tomu i flexibilní architektura avionických systémů letounu.