Společnost Škoda Transportation včera v Turecku představila první tramvaj, kterou vyrobila pro tamní město Konya. Nová moderní 100% nízkopodlažní tramvaj 28T je nyní připravená ke zkouškám, které budou probíhat v Konye. Škodovka celkem do Turecka dodá šedesát moderních vozidel. „Naše společnost dokázala už půl roku od podpisu smlouvy vyrobit první tramvaj určenou pro rychle se rozvíjející turecký trh. Je to pro nás potvrzení, že umíme ve velmi krátkém čase vyvinout a vyrobit moderní vozidlo, která navíc splňuje všechny nejnovější normy," říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.
„Škoda Transportation prokázala, že umí dodat novou tramvaj v rekordním čase. Jedná se o jasnou známku naší výkonnosti a důkaz, že jsme schopni velmi rychle vyvinout technologicky vyspělé vozidlo za konkurenční cenu. Jsme velmi rádi, že jsme dokázali vyhovět požadavkům města Konya a připravujeme se na další výzvy na dynamickém a rychle rostoucím tureckém trhu, kde v současnosti dochází k investicím do rozvoje městské hromadné dopravy a železniční dopravy," dodává Zal Shahbaz, senior-viceprezident pro obchod společnosti Škoda Transportation.
Moderní obousměrná tramvaj 28T v sobě spojuje vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje. „Vozidla pro Konyu mohou jezdit spojené dvě dohromady jako vlak, mají vyšší pevnost a jsou vybavena automatickým spřáhlem pro snadnější spojení. Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 km dlouhém tunelu je tramvaj konstruována jako podpovrchová, tedy jako lehké metro. Z tohoto důvodu jsou také použity materiály splňující vyšší protipožární bezpečnost," doplňuje Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu.
Do plně nízkopodlažního vozidla se vejde až 364 cestujících. Snadný nástup a výstup i pro osoby se sníženou pohyblivostí umožňuje také nízká nástupní hrana. „Provoz v klimaticky těžších podmínkách také zvýšil nároky na klimatizaci, která je přizpůsobená klimatickému pásmu v Turecku. V souvislosti s tím bylo také nutné překonstruovat celou stropní partii," podotýká projektový manažer Václav Petr.
Tramvaj má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. „Na tramvaji je unikátní především design, přičemž zdrojem inspirace byly motivy islámské architektury a světová jedinečnost města Konya - tančící derviši. Zcela jiná koncepce je také využita u vnitřního osvětlení. Cestující se mohou těšit i na zabudovanou Wi-Fi, a mnoho dalších úprav," říká Jaroslav Kulhánek.
Na tureckém trhu uspěla už dříve i Škoda Electric s dodávkou kompletních elektrických pohonů pro osmdesát nových lokomotiv společnosti Hyundai Rotem, které jsou určené pro Turecké státní dráhy.