Nebojí se sněhu, ledu, soli, vody ani suché dálnice
Na redakční OCTÁVII jsme testovali novinku v podobě pneumatiky Nokian WR D4. Aktuálně mají pneumatiky najeto asi 5 000 km. Se zkušenostmi z delší cesty do Itálie v délce 1 700 km, máme několik poznatků. 1 200 km po dálnici a 500 km po silnicích 1. a 2. třídy dalo v testu řadu odpovědí.
Zimní pneumatika Nokian WR D4
Nokian WR D4 je vysoce kvalitní pneumatika která dokáže vnímat a dokonale zvládnout všechny zimní podmínky. Vyniká absolutní přilnavostí při jízdě na sněhu, mokru, suchu i blátě nebo sněhové břečce.
Krok do neznáma ovlivněný reklamou
Nabídka českého zastoupení firmy Nokian přišla asi 14 dní, před plánovanou cestou do italských Dolomitů. Velmi rád jezdím lyžovat jak na české, rakouské, ale i na italské lyžařské svahy. Již několikrát jsem v Rakousku na sjezdovkách zahlédl reklamu právě na značku Nokian. Po krátkém přemýšlení padlo rozhodnutí, že své běžné, osvědčené, česko-německé pneumatiky, vyměním za pneumatiky Nokian, se slovy: „Testované pneu se koukni na lamely." Prodejce se mně před zasláním testovacích vzorků poměrně detailně vyptal, kam se chystám a když jsem mu popsal cestu, poradil mi právě novinku, v podání WR D4.
1 100 km po dálnici s Nokian WR D4
Do italských Dolomitů vedla moje cesta přes Vídeň, Štýrský Hradec, Villach a dále pokračovala přes Spittal a Lienz směrem do Itálie. S poměrně slušně naloženou Škodou OCTAVIA II s pěti pasažéry a objemným střešním boxem jsme vyrazili brzy po ránu z Čech. Kdo znáte dálnici z Vídně do Villachu, víte, že je poměrně členitá a nadmořskou výškou atakuje 1 100 metrů nad mořem. No a práve mezi Štýrským Hradcem a Villachem nás zastihla 1. zimní sněhová nadílka. Ze suché dálnice za Vídní jsme se u vrcholků Koralpe dostali do nejvyšší oblasti dálnice, kde Nokiany poprvé najely na sněhovou přikrývku. Nejprve mokro, poté posolená vrstva směsi sněhu s vodou a dále přibývající vrstva sněhové pokrývky mě nabádaly ke zpomalení z běžné cestovní rychlosti 130 km/h na 100 km. Z trochu „plovoucí" OCTAVIE na suché dálnici se po upravení rychlosti na sněhu stalo zcela klidné vozidlo (měkká směs WR D4 je dle mého soudu pro vyšší rychlosti specifická a zejména na dálnici je potřeba ji více vnímat). Po opuštění výše položených oblastí přestalo chumelit a u klagenfurtského jezera jsme opět najeli na suchou dálnici, kterou OCTAVIA opustila kousek za Spittal an der Drau. Poté nás čekaly už jen silnice 1. a 2. třídy.
Kudy dál? Jasná volba přes hory po sněhu!
Pro další cestu jsem jako řidič měl volbu, buďto pokračovat klidnější cestou na bolzánskou dálnici nebo se vydat do hor a riskovat několik přejezdů horských průsmyků v nadmořské výšce přes 2 200 m. Protože jsem přesně věděl, kam jedu, nedbal jsem volání kamarádů: „Netrhej partu, někde zakufruješ a my pro Tebe budeme vysílat záchranu." No a vydal se z Toblachu krásným údolím, které je doslova rájem běžkařů směrem na legendární Cortinu d'Ampezzo. Už dopředu jsem věděl, že na mě ve vysokohorských sedlech bude čekat souvislá vrstva sněhu na silnici, která prověří OCTAVII s nově obutými Nokiany WR D4. Co jsem však jen tušil z předpovědi, se stalo realitou. Ze slunného Toblachu nás v Cortině přivítalo sněžení, které silnici nadělilo během několika okamžiků asi 5–10 cm nového sněhu. Čím jsme jeli výše, tím sněhové pokrývky přibývalo. Pasažéři v autě přestali poslouchat své mp3 přehrávače a začali se ptát, kdy z kufru vytáhnu řetězy a nasadím je na přední hnací kola.
Nokian WR D4 = virtuóz na svěhu
Moje zpočátku velmi opatrná jízda se díky technologii WR D4 stala příjemnou zábavou. Drobné rouhání k měkké směsi pneumatik na dálnici vystřídalo nadšení z výborné přilnavosti na sněhu. Jak jsem se zmínil úvodem, plně naložené auto s výrazně zatíženou zadní nápravou je u OCTAVIE trochu nevýhodnou variantou cesty do hor. Nicméně jsem zjistil, že mírně odlehčený předek auta v kombinaci s novým obutím si skvěle poradí s čerstvě napadaným sněhem. Kvality pneumatik jsem ocenil i při průjezdech míst s ledovým podkladem. Netrpělivě jsem čekal, jak si auto poradí s nástrahami v podobě místy až 10% stoupání a zatáčkami 180° v kombinaci s čerstvým sněhem při absenci silničářů.
150 km na sněhu a ledu
150 kilometrů zasněženými silnicemi bylo sice prověřením řidičských schopností, ale v kombinaci nových WR D4 se známým osvědčeným autem to byly příjemné 2,5 hodiny testů bez nutnosti použít sněhové řetězy. Unikátní uspořádání částic pryžové směsi Nokian Twin Trac Silica, která obsahuje přírodní pryž, siliku a řepkový olej, zajišťuje špičkovou výkonnost pro sníh a přilnavost za mokra. Tato moderní inovace směsi vylepšuje jízdní stabilitu a odolnost proti opotřebení. Velké množství přírodní pryže a řepkového oleje zajišťují, že výtečné zimní přilnavé vlastnosti zůstanou stejné i při změně teploty a po najetí velkého počtu kilometrů. Extrémně nízký valivý odpor má za následek nízkou spotřebu paliva. Díky technologii WR D4 při odvádění rozbředlého sněhu, tzn. šikmému profilování na zadní hraně bloku vystřeluje při jízdě pneumatika vodu a rozbředlý sníh z drážek, čímž zajišťuje dokonalou trakci vozu. Posádka vozu pochopila mé občasné pousmání při míjení pomalujedoucích nebo stojících Focusů, Passatů či Touaregů. Venkovní teplota –10 °C a souvislá vrstva sněhu nebyly výraznou překážkou.
Ať jsem přesný, občas si do kopce asistent prokluzu zapracoval, zejména v příkřejších fázích stoupání a velmi ostrých zatáčkách, nicméně auto jelo zcela bezpečně s mírným prokluzem předních kol bez smyku zadních pneumatik. Naopak z kopce dolů nové pneumatiky nevyžadovaly spolupráci elektroniky a ABS neseplo ani jednou. Teprve až při mém záměrně přehnaném dupnutí na brzdu se ABS ozvalo.
Souhlasím s textem výrobce
Existují pneumatiky pro náročné podmínky. Potom také pneumatiky do opravdu mimořádně špatného počasí. A potom pneumatiky, které fungují i v opravdu extrémním prostředí. No a pak jsou tu ještě pneumatiky Nokian Tyres.