20 Květen 2021

Student ISS 23290 03206Právě teď má příležitost. Po 11 letech se otevírá globální program Samsung Solve for Tomorrow, který podporuje inovace mladých lidí pro lepší společnost, také českým studentům. Každý nápad, který lze realizovat s pomocí moderních technologií, má šanci uspět! Své myšlenky, kde a jak pomoci, mohou studenti ve věku 16 až 18 let přihlašovat do programu on-line do 30. června.
„Celosvětový program Solve for Tomorrow vznikl jako výzva mladým lidem, aby se nebáli pojmenovávat problémy, které je ve společnosti trápí, a naopak se sami pokusili o hledání a realizaci vlastního řešení. V programu mohou veřejně přednést své myšlenky a nakonec jim vdechnout život, byť se to nyní zdá jakkoli nemožné. Naučí se týmové spolupráci, posílí kritické myšlení, kreativitu, prezentační dovednosti a rozšíří svoji síť kontaktů," uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung.
Solve for Tomorrow IProgram Solve for Tomorrow odstartoval v roce 2010 ve Spojených státech. Od té doby se rozšířil do dalších 30 zemí z celého světa a realizovány byly projekty v širokém rozsahu působnosti. Od jeho spuštění se dosud světového programu účastnilo přes 1,8 milionu studentů. K zástupcům Jižní Korey, Kanady, Brazílie, Mexika, Číny, Turecka, Itálie, Švýcarska, Německa a dalších se letos poprvé přidají i studenti z České republiky. „Cílem programu je vzdělávat a podporovat mladé inovátory, kteří se i v budoucnosti stanou lídry společenského rozvoje. Potenciál mladé generace zlepšit svými aktivitami život minimálně v regionu je obrovský. Účastníci programu z Kalifornie například vymysleli a sestrojili přenosný senzor detekující možné nebezpečí požáru, dívka z Argentiny přišla na základě vlastních zkušeností s inovací pro lehčí život diabetiků, v Číně se podařilo postavit most pro bezpečnější cestu dětí do školy, v Kolumbii zase studenty štvalo znečištěné ovzduší, proto se vrhli do vývoje šetrnějšího zdroje paliva z kávové sedliny. A to je jen zlomek studentských projektů, které stále probíhají a které jsou oceňovány i odbornou veřejností," vyjmenovala Zuzana Mravík Zelenická.
Mladí lidé citlivě vnímají atmosféru v různorodých společnostech, problémy dané komunity nebo celosvětová témata ekologie a udržitelnosti. Málokdy ale svůj pohled na věc dokáží prosadit. „Teenageři se často setkávají s nepochopením, a i když mají zajímavé postřehy, nejsou braní vážně. Oni přitom touží být užiteční a podle principů ‚well-being' prožít naplněný život jak po fyzické, duševní, tak i sociální stránce. Zvlášť v posledním roce toto nabralo na důležitosti – korona krize odhalila oblasti, o které je nutné pečovat víc než dosud, například duševní pohoda, vyváženost života online a offline, význam sociálních interakcí, motivace a pozitivní přístup k životu. I proto jsme letošní výzvu, téma, které budou studenti reflektovat ve svých nápadech, nazvali ‚Code your well-being'. Aby mladí lidé za využití inovací a technologií identifikovali problémy a řešení, které se týkají právě ‚umění žít lépe a vyváženě'," poukázala Zuzana Mravík Zelenická.
Generace Z je první, která od narození žije v souladu s moderními technologiemi, využívá je naprosto přirozeně a díky tomu dokáže také přijít s neotřelými technologickými nápady, které pomáhají. „Celosvětově sílí například trend ‚upcyklace', která je častým tématem také v globálním programu Solve for Tomorrow. V principu jde o nápad, jak využít starší elektronická zařízení, třeba mobil nebo tablet, a vytvořit nové řešení, nový produkt, který krom toho, že podpoří recyklaci a principy cirkulární ekonomiky, přinese i zlepšení nějakého konkrétního problému," upřesnila Zelenická.
Do programu se mohou registrovat týmy studentů ve věku 16 až 18 let. Není třeba žádná kvalifikace, důležitý je nápad, který se opírá o čtyři disciplíny: vědu, technologii, strojírenství a matematiku (STEM - Science, Technology, Engineering, Math) a který by pomohl dalším lidem k lepšímu životu. Může jít o technologický produkt, službu nebo třeba aplikaci. „V prvním kroku do konce června stačí sestavit ideálně tříčlenný tým, například 1-2 programátoři, jeden marketér, jeden vedoucí týmu, plus mentorující učitel a v on-line registračním formuláři nastínit problém, který by tým chtěl technologicky řešit. Od září pak budou pro přihlášené studenty připraveny vzdělávací webináře a workshop se zaměřením na Design Thinking, které jim pomohou utřídit si myšlenky pro prezentaci své vize tak, aby dokázali postoupit do finálových kol programu a případně svůj nápad zrealizovali. Všichni účastníci získají příležitost zdokonalit si prezentační a digitální dovednosti a posunout se o kus vpřed ve svých plánech," popsal za realizátory programu Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech.

www.solvefortomorrow.cz