Naše doba je plná paradoxů. Na jedné straně roste obava, že automatizace a robotizace připraví mnoho lidí o práci a současně je čím dál větším problémem najít do mnoha profesí pracovníky. Řešením mohou být dělníci ze zahraničí. Jenže jak překonat jazykovou bariéru a efektivně je zaučit?
Práce na montážních linkách či ve skladech logistických center má mnoho společného. Zdánlivě se jedná o neustálé opakování jednoduchých úkonů, které by měl po krátkém zapracování zvládnout každý. Jenže skutečnost je jiná. Stále více je vyžadována flexibilita a schopnost rychle reagovat na změny. To ovšem klade velké nároky na zapracování nových pracovníků i vytvoření takových pracovních podmínek, aby práci dělali se zájmem, a tedy i kvalitně. Jen tak lze dosáhnout potřebnou efektivitu a minimalizovat chyby.
Jak ovšem vyřešit rozpor vyplývající z požadavku na schopnost činit správná rozhodnutí s potřebou zaměstnávat pracovníky, kteří v daném oboru postrádají kvalifikaci a nemají ani potřebné zkušenosti, navíc třeba mluví různými jazyky? Možným řešením je využití vizuální komunikace.
Závod společnosti Škoda Auto v Kvasinách je ve velké míře odkázán na využívání zahraničních pracovníků. Proto zde jsou ideální podmínky pro zavedení unikátního projektu digitalizace montáže dProduction. Jeho základním prvkem jsou interaktivní a vizualizační panely. Díky nim má každý pracovník na montážní lince přístup k důležitým dokumentům a informacím s patřičnými pracovními postupy, montážními návody a pokyny. Informace jsou dostupné v několika jazykových mutacích. Systém funguje obousměrně, takže je neustále přehled o činnosti každého pracovníka na lince. Tento inovativní projekt získal ocenění Automotive Lean Production Award 2019, protože šetří čas a zamezuje chybám.
Vizualizaci ve skladových procesech například využila skupina Geis při řešení skladu e-shopu Babymarkt.de v Chomutově, které získalo ocenění Nejlepší projekt v kategorii Inovace roku 2019.
Zajímavou částí projektu je z tohoto pohledu vychystávání menšího zboží, které se zaskladňuje chaotickým způsobem (uložení typově odlišného zboží na jedné pozici – např. tričko-kniha – s ohledem na parametry zboží určené ABC analýzou) v třípatrovém policovém systému osazenému třídičkou. Chaotické uskladnění urychluje proces, ovšem vyžaduje přesnou navigaci. Zaměstnanci jsou vybaveni mobilními terminály s prstovými skenery. Ty jim mimo optimální navigace ke zboží z vychystávané objednávky ukážou i přesný obrázek právě přidávaného kusu včetně správné barevnosti, což snižuje chybovost celého procesu.
Skupina Geis je také partnerem projektu, na kterém pracují výzkumníci pracovní skupiny pro služby dodavatelského řetězce (SCS) Fraunhoferova institutu v Norimberku. Výzkumný projekt „LogiPICs – Logistické procesy v obrázkovém jazyce" si klade za cíl vyvinout multikulturně srozumitelný komunikační nástroj, obrázkový jazyk, který jednoduše ukáže pracovní kroky.
Výzkumná skupina na Univerzitě aplikovaných věd v Augsburgu nejprve zkoumala základní pracovní procesy práce ve skladech a graficky je zpracovala. Úkolem Fraunhoferova institutu bylo potom vyhodnocení takto vytvořeného obrázkového jazyka. Testoval první návrhy na skupinách ze širší veřejnosti s cílem zjistit srozumitelnost a navrhnout úpravy, které povedou ke snadnějšímu pochopení obrázků. Získané poznatky byly využity k dalšímu vývoji jazyka. Ten byl poté testován pracovními skupinami – zaměstnanci logistických společností i laiky s migračním pozadím. Výsledky druhého testovacího kola přispěly opět ke zlepšení.
Obrázkový jazyk zprostředkovává novým zaměstnancům pracovní procesy ve skladu pomocí piktogramů. Praktický test, který proběhl v logistickém a technologickém centru skupiny Geis ve Frauenaurachu, prokázal, že zaměstnanci byli schopni velmi dobře pracovat podle obrazových pokynů i bez předchozích znalostí.
Modulární kombinovatelná vizualizace logistických procesů zajišťuje, že obrázkový jazyk lze použít v různých oblastech a pro různé logistické procesy. Díky tomu mohou být noví zaměstnanci vyškoleni přesně a v co nejkratším čase, což zlepšuje kvalitu a efektivitu provozních procesů a zvyšuje konkurenceschopnost logistických společností. Obrázkový jazyk navíc přispívá i k integraci cizinců a pomáhá nekvalifikovaným uchazečům najít zajímavé zaměstnání.
O skupině Geis
Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Její historie se začala odvíjet již v roce 1945, kdy Hans Geis založil dopravní společnost. Během své existence se rozvinula v globálního poskytovatele komplexních logistických služeb. Skupinu vlastní a řídí po celou dobu rodina Geis. Dnes zaměstnává kolem 6 500 lidí a v roce 2019 vygeneroval obrat 1, 038 miliardy EUR.
Do skupiny patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (paletové / kusové a celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).
V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby: kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, kontraktní logistiku včetně vývoje a výroby obalů, od jednoduchého skladování až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1300 pracovníků na 37 pobočkách.